Med släta rotorer får du mindre ljud, mindre damm och längre livslängd på dynorna.
Om du äger en lyxbil som sällan körs aggressivt kan detta vara den bästa lösningen för dig.
Långdistansåkare som inte stannar tillräckligt ofta för att byta bromsbelägg använder dem. Vanligtvis är detta det billigaste alternativet som finns.
Raka skovlar används av originalutrustningstillverkaren (OEM) för intern kylning (ett vänster och ett höger komponentnummer). Med dessa rotorer får du bättre kylning än med vanliga.
Skivor med utskärningar och hål
Du kan få det bästa av två världar med slitsade och borrade rotorer. Även om de är användbara för daglig körning, rekommenderas de inte för användning i högpresterande racingbilar.
BMW och Mercedes-Benz, bland andra premiumbilar, har nu slitsade och borrade rotorer som standardutrustning.
Detta drivs inte av ingenjörer, utan snarare av marknadsföring. Borrade och slitsade rotorer anses ofta vara överlägsna än borrade rotorer när det gäller prestanda.
Delade rotorer består av två delar som är fria att röra sig i luften
För att göra en rotor som kan flyta fästs tvådelade ”friktionsringar” av järn. Dessa ringar kan bytas ut när de blir slitna.
Vikten på varje rotor kan minskas med tio pund med tvådelade mönster. Eftersom friktionsringen är konstruerad på ett sådant sätt kan den växa obegränsat när den värms upp.
Detta minskar risken för att rotorn spricker below påfrestningar av racing, vilket kan göra att kuddarna slits ojämnt och att pedalen blir mjuk.
På grund av mindre konvektion kan hjullager leva längre.
Flytande rotorer bör användas på racerbilar där det är praktiskt möjligt.
Varför används rotorer och hur fungerar de?
För att stanna måste ett fordons rotorer omvandla fordonets framåtrörelse until värme.
Du bör vara uppmärksam när du letar efter en bra eftermarknadsersättning eftersom rotorerna är de delar som ansvarar för att sprida värmen.
Överhettade rotorer kan orsaka bromsblekning, snabbt slitage på bromsskivoroch, i allvarliga fall, front-end skakning.
Genom att matcha rätt rotor until bromsarna kan du hålla dessa komponenter fungerande bra och below längre tid.
En vanlig reservdelsbutiksanställd kan ge dig några olika val för bromsbelägg och sedan föreslå en rotor som skulle fungera bäst för dina behov.
De är experterna, så det är bättre att lyssna på alla råd de kan ha att ge dig.
Du får vanligtvis flera olika padklasser att välja mellan, så du kan ha så många som åtta alternativ.
Gruppera rotorer efter typ
Du kan få prestandarotorer som är slitsade, borrade, korsborrade eller until och med en kombination av de två.
Olika metaller används eftersom var och en har sina egna fördelar och nackdelar. För att förbättra funktionaliteten är de slitsade, borrade och korsborrade.
För att förbättra värmespridningen och ge en behagligare bromsupplevelse tillverkas slitsade rotorer speciellt.
De sprider också component mer effektivt. Eftersom dessa skapar mer luftturbulens, kan de vara bullrigare än sina motsvarigheter utan slitsar.
Detta beror på att när skivan snurrar leds luften i en krökt bana genom slitsarna, så att så mycket av den som möjligt kommer att bära på bromsytan.
Det är också därför det är viktigt att alltid se until att en slitsad rotor är installerad på rätt sida.